Volg ons

SiteManager logo

Asbestattest

Bij verkoop van een eigendom gebouwd voor 2000 is een asbestinventaris verplicht vanaf 23 november 2022. U kan reeds een asbestinventaris volgens OVAM protocol bestellen. Levering attest mogelijk vanaf 15 september 2022.

Wat is een asbestattest?

De regelgeving stelt dat de eigenaar de inhoud van een geldig asbestinventarisattest moet meedelen aan de kandidaat-koper bij het sluiten van het compromis. In de praktijk wil een koper weten waar asbest zit in het gebouw nog voor besluit om een bod uit te brengen omwille van de mogelijke impact op de renovatiekosten. Vooral tijdens een plaatsbezoek zal die het attest willen inkijken, dan kan die meteen de informatie in het attest overlopen tijdens het plaatsbezoek.

Wanneer is een asbestattest verplicht?

  • Indien u eigenaar bent van een gebouw of een deel van het gebouw (vb. een appartement).
  • Indien het gebouw(deel) gebouwd is voor 2001
  • Indien de oppervlakte van het gebouw(deel) 20m2 of meeer is
  • als u het gebouw(deel) verkoopt.

Tijdig contact opnemen met 
een asbestdeskundige

Hou er rekening mee dat de asbestdeskundige tijd nodig heeft om alle verkregen gegevens te laten analyseren, het plaatsbezoek voor te bereiden en uit te voeren en achteraf ook eventuele laboresultaten moet bekijken. Hij moet de inventarisatie finaliseren en tenslotte ook het attest genereren bij OVAM.

Contact

Contacteer Certico Waasland

Palingsgatstraat 60-62
B-9111 Belsele (St-Niklaas)

Volg ons

© Certico Waasland 2024 | Gemaakt door: Two Impress